Restaurátorský průzkum sochy
Socha Genia
Datace: 1895
Lokalita: Opava
Umístění: Slezské zemské muzeum
ÚSMKP rejstř. č. není
Materiál: měď, železo
Rozměry: 290 cm, rozpětí křídel 180 cm
Autor: vídeňský sochař Theodor Friedel
Popis sochy:
Na vrcholku kopule muzea je na osmi volutách stupňovitý, kruhový sokl, zdobený florálními motivy, na němž stojí socha Genia. Okřídlená, ženská figura s vlající drapérií. Ve vztyčené pravé ruce drží pochodeň a v pokrčené levé ruce drží pozlacenou ratolest.
Za druhé světové války byla kopule muzea poškozena indian hair extensions bombardováním a teprve v roce 1984 byla provedena rekonstrukce poškozené kopule muzea a socha Genia byla vrácena zpět na své místo. Z této doby nemáme k dispozici jakoukoliv dokumentaci.
Průzkum byl proveden dne 12. 9. 2011. Při příležitosti osazování kopií soch Pegasů na budovu, byla socha Genia demontována z vrcholku kopule a snesena na zem. S ohledem na to, že nebylo postaveno lešení na kopuli, byla socha demontována tak, že po vyvázání na jeřáb byl pod levou patou sochy přeříznut hlavní nosník.
Za druhé světové války byla kopule muzea poškozena indian hair extensions bombardováním a teprve v roce 1984 byla provedena rekonstrukce poškozené kopule muzea a socha Genia byla vrácena zpět na své místo. Z této doby nemáme k dispozici jakoukoliv dokumentaci.
Průzkum byl proveden dne 12. 9. 2011. Při příležitosti osazování kopií soch Pegasů na budovu, byla socha Genia demontována z vrcholku kopule a snesena na zem. S ohledem na to, že nebylo postaveno lešení na kopuli, byla socha demontována tak, že po vyvázání na jeřáb byl pod levou patou sochy přeříznut hlavní nosník.
Stav před restaurováním:
Socha je vytepána z měděného plechu o síle cca 1,6 mm. Jednotlivé vytepané díly jsou pospojovány letováním na tvrdo pravděpodobně lotem (směsi stříbra a mosazi). Před letováním, byly k sobě jednotlivé díly „sešity“ měděným drátem, což je viditelné na tečkách kolem spojů. Některé spoje jsou již popraskané. Socha je sesazená v pase ze dvou hlavních částí, které jsou sletovány do celu. Tento hlavní spoj je poškozený. Dřívější opravy byly na soše prováděny nýtováním (i s pomocí tzv. trhacích nýtů), nebo svářením. Socha sama o sobě, má dostatečnou tvarovou tuhost, danou silou materiálu a zpracováním. Přesto má v sobě pomocné, ocelové nosné konstrukce pro křídla, ruce a hlavní kotevní nosník sochy. V tuto chvíli nedokážu říci, zda se jedná o původní konstrukční prvky, nebo nově vložené v 80. letech 20. století. Konstrukční prvky jsou značně zkorodované, nicméně vzhledem k síle použitých profilů plní svou funkci. V horším korozním stavu je použitý spojovací materiál. Ocelové šrouby jsou zkorodované a použité mosazné popraskané. To bylo příčinou „uvolněných“ křídel, která při svém rozpětí 180 cm mají značnou plochu a síla větru ve výšce kopule je značná. Povrch měděného pláště je tvořen běžnými korozními produkty mědi (brochantit, antlerit) a odpovídá dlouhodobé expozici v exteriéru. Zjednodušeně řečeno, z čelního podhledu je socha černo-hnědá a ze zadního nadhledu světle zelená.
Restaurátorský záměr:
1. Transport, částečná demontáž a průzkum na dílně, dokumentace stavu
2. Zpracování „Rozšířeného restaurátorského průzkumu a záměru“ a jeho konzultace na 1. kontrolním dnu za účasti investora a památkového dozoru.
3. Očištění povrchu měděného pláště a jeho fixace včelím voskem, která částečně zabrání porušení dochované vrstvy korozních produktů v průběhu dalších prací a manipulace se sochou.
4. Opravy mechanicky poškozených částí měděného pláště podložením tvarovaným měděným plechem a nýtováním. Dochované dřívější opravy budou ponechány, například sváry na nohách.
5. Pozlacení atributů.
6. Restaurování stávající konstrukce sochy. Otryskání jemným abrazivem a opatření konstrukce vhodným nátěrovým systémem. Drobné konstrukční úpravy, výměna spojovacího materiálu za korozivzdorný. Eliminace makročlánku Cu-Fe buďto tradiční technologií s použitím olověných podložek, nebo teflonovou páskou a tmelem.
7. Částečná demontáž měděného soklu na střeše a její opětné uzavření.
8. Úprava kotevních prvků sochy.
9. Transport a montáž sochy na kopuli.
Restaurátorský záměr:
1. Transport, částečná demontáž a průzkum na dílně, dokumentace stavu
2. Zpracování „Rozšířeného restaurátorského průzkumu a záměru“ a jeho konzultace na 1. kontrolním dnu za účasti investora a památkového dozoru.
3. Očištění povrchu měděného pláště a jeho fixace včelím voskem, která částečně zabrání porušení dochované vrstvy korozních produktů v průběhu dalších prací a manipulace se sochou.
4. Opravy mechanicky poškozených částí měděného pláště podložením tvarovaným měděným plechem a nýtováním. Dochované dřívější opravy budou ponechány, například sváry na nohách.
5. Pozlacení atributů.
6. Restaurování stávající konstrukce sochy. Otryskání jemným abrazivem a opatření konstrukce vhodným nátěrovým systémem. Drobné konstrukční úpravy, výměna spojovacího materiálu za korozivzdorný. Eliminace makročlánku Cu-Fe buďto tradiční technologií s použitím olověných podložek, nebo teflonovou páskou a tmelem.
7. Částečná demontáž měděného soklu na střeše a její opětné uzavření.
8. Úprava kotevních prvků sochy.
9. Transport a montáž sochy na kopuli.