Home Ukončené realizace Socha Afrodité - Šumperk Průběh restaurování Pallas Athény Restaurátorský záměr

Restaurátorský záměr

 
 

Restaurátorský průzkum a záměr



Socha antické bohyně


Zadavatel: Město Šumperk
Restaurátorské práce: Ivan Houska

Předmět restaurování:
Socha antické bohyně

Zodpovědný restaurátor: Ivan Houska
oprávnění k restaurování MK č. 253/94, MK č. 12041 /1999
Realizace: 2010



© Ivan Houska 2009



Fotodokumentace je součástí zprávy.
zpracoval : Ivan Houska


Socha Pallas Athény

Datace: konec 19. století
Umístění: v současné době v kapli v Dolní Temenici
Identifikační číslo: č. ÚSMKP není
Materiál: zinková kompozice
Rozměry: výška 196 cm, základna 52 x 57 cm
Značení: nenalezeno

Popis
Polonahá postava antické bohyně se zvednutými pažemi v jakémsi symbolickém gestu. Od boků dolů je bohatě nařasená tunika. V rukou není žádný úchyt, ani nic co by svědčilo o chybějícím atributu, jako je luk, nebo oštěp. Levá noha bohyně však spočívá na atributu Pallas Athény, na helmě.

Stav před restaurováním

Sochy je odlita ze zinkové kompozice. Jednotlivé odlité díly jsou pospojovány letováním na měkko cínovo-olověnou pájkou. Socha má ulomenou levou paži v rameni, ale ta je dochovaná. Na pravé paži je menší deformace v oblasti ramene a letovaný spoj je prasklý. Podle dobové fotografie stála socha na kovovém, nízkém tvarovém soklíku, který stál na pískovcovém kvádru. Pod soklíkem byla ještě plechová okapnička. Kovový, ani kamenný soklík se nedochoval. Socha je nyní zakončena rovnou deskou, která má ulomený jeden roh a ten chybí.
Na povrchu zinku jsou fragmentární zbytky původní povrchové úpravy, hlavně v záhybech. Zinek do exteriéru byl vždy opatřen nátěrem, nebo byl galvanicky pokoven. Většinou se jednalo o monochromní nátěr ve zvolené barvě, nebo povrch imitoval jiný materiál např. bronz. Po provedení stratigrafie, bude možné stanovit vývoj barevnosti sochy a zvolit vyhovující odstín. S ohledem na to, že je socha skladována již delší dobu v interiéru, nejsou korozní procesy na povrchu zinku nikterak destruující.



Restaurátorský záměr

• Transport sochy a podrobná dokumentace stavu
• Odběry vzorků a provedení stratigrafie
• Prvková analýza zinkové kompozice
• Umytí celé sochy vodou s detergentem
• Odstranění zbytků barev a korozních produktů z celého povrchu sochy
• Vyrovnání deformací na pravé ruce a přeletování prasklého spoje
• Výroba vyztužujícího límce pod spoj levé paže, začištění a spasování ruky s ramenem, opětné přiletování k rameni, zaciselování provedeného spoje
• Výroba modelu pro odlití kovového soklíku
• Odlití kovového soklíku ze zinku a jeho opracování
• Doplnění chybějícího rohu základní desky sochy a zaciselování spoje
• Vyřešení kotevních prvků sochy a koordinace kotvení s výrobcem kamenného kvádru sochy
• Oplechování kamenného soklu (bude posouzeno na základě průzkumu a požadavku na umístění sochy do interiéru).
• Povrchová úprava bude konzultována s památkovým dozorem, architektem interiéru a investorem. Buďto v barevnosti zvolené na základě výsledků stratigrafie, nebo v povrchové úpravě kovu s následným zavoskováním povrchu, s ohledem na umístění sochy do interiéru.
• Transport sochy a její montáž na kamenný sokl
• Fotodokumentace stavu po restaurování a restaurátorská zpráva




Fotodokumentace


Pohled na sochu v depozitáři.



Detail lomu na levé paži.




Ulomené levá paže. V dlani není žádný úchyt pro případný chybějící atribut.



Detail pravé ruky. Ani zde není žádný úchyt.
Tmavé pruhy jsou letované spoje jednotlivých dílů odlitků.



Na hlavě má bohyně čelenku v podobě korunky.


Detail prasklého spoje na rameni pravé ruky.




Dobová fotografie s kovovým soklíkem a oplechováním kamenného kvádru.


Teprve v průběhu restaurování bylo zjištěno, že se jedná o kopii antické sochy Venus of Capua.